Je personeel is je visitekaartje

De eerste zonnestralen schijnen door het raam, de vogeltjes fluiten, mijn jas blijft thuis aan de kapstok hangen. Ik pak mijn laptoptas en ga aan het werk. Halverwege de dag besef ik me dat het echt veel te mooi weer is om achter mijn laptop te blijven zitten. De belangrijkste taken zijn gedaan. Het is mooi weer om het terras op te gaan. Ik trommel een paar vrienden op en gelukkig denkt iedereen er hetzelfde over.

Een half uur later zet de barman een wijntje voor me neer. Het is een mooie witte wijn van de Airen druif, precies waar ik zin in had. We bestellen er een portie bitterballen bij. Het valt me op dat het druk is op het terras. Meer mensen hebben het nodig om rustig op het terras te genieten van het zonnetje en de bitterballen natuurlijk. Daarover gesproken, het duurde alweer een tijdje voordat de bitterballen naar onze tafel gebracht werden. Mijn wijntje was nu bijna op, dus ze moesten toch snel komen. Daar kwam de uiterst vriendelijke ober aan. Hij verontschuldigde zich voor het lange wachten en beloofde ons dat de bitterballen er zo aan zouden komen. En hij had gelijk, enkele minuten daarna arriveerde de bitterballen. Ik bestelde er nog een wijntje bij, waarom ook niet. De ober nam mijn bestelling vriendelijk op. Het viel me op dat iedereen die bij het café werkte gekleed waren in een leren sloof bedrukt met het logo van het bedrijf. Dat maakte op mij direct een professionele indruk. Pas toen ik verder keek zag ik dat ook de placemats, servetringen en menumap van leer zijn en bedrukt waren met het logo. Die professionele indruk en de service van de barman is niet altijd meer vanzelfsprekend. Fijn om te ervaren dat het nog wel kan. Dat maakt ook deze mooie middag nog een stukje mooier.

Ik neem de laatste slok van mijn wijntje en besluit dan dat het mooi geweest is voor vandaag.